Veel gestelde vragen

Vragen over protheses, implantaten, reparaties en nog meer.

In de afgelopen jaren hebben we veel soorten vragen voorbij zien komen van klanten. Daarom geven op de meest voorkomende vragen op deze pagina antwoord. Heb je een dringende vraag? Klik dan hieronder 

Nieuwe prothese 

 1. Hoeveel afspraken zijn er nodig om de prothese te maken?

Dit is afhankelijk van het soort prothese. Een noodprothese is bijvoorbeeld sneller klaar dan een conventionele of een implantaat gedragen prothese. Voor meer informatie over het behandelplan en het aantal afspraken kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen.

  1. Mag ik zelf de kleur en de vorm van mijn tanden uitkiezen?

Natuurlijk! Wij zullen u zo goed mogelijk proberen te adviseren en nemen uiteraard uw wensen mee in de vervaardiging. Deze kunt u tijdens het intakegesprek kenbaar maken. Bij het vervaardigen van de prothese hebben wij ook een passen in was fasen. Hier kunt u zien hoe de prothese eruit komt te zien. U mag ook altijd iemand mee nemen die mee kijkt hoe mooi het word.

  1. Wat kost een nieuwe prothese?

Wij zijn aangesloten bij alle zorgverzekeraars. Wat u vergoed krijgt is afhankelijk van hoe u verzekerd bent, hoeveel eigen risico u nog open heeft staan en bij welke zorgverzekeraar u bent verzekerd. U kunt altijd een vrijblijvende offerte bij ons opvragen zodat u kunt informeren bij uw zorgverzekeraar en u niet voor verassingen komt te staan. Voor meer informatie over de vergoedingen klik hier.

  1. Hoe verloopt de betaling? Wij declareren rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. In sommige gevallen kan het zijn dat u van ons nog een nota ontvangt voor de resterende eigen bijdrage.
  2. Ik heb pijn bij het dragen van mijn (nieuwe) prothese, is dit normaal?

Ja, in de meeste gevallen kan het zijn dat na het plaatsen van een nieuwe prothese er drukplekken in de mond ontstaan. Dit is normaal en komt omdat de kaak zich nog gaat zetten naar de nieuwe prothese. Deze drukplekken zijn vaak snel verholpen en wij adviseren dan ook om bij klachten altijd te bellen.

  1. Moet ik mijn prothese uitdoen tijdens het slapen?

Ja, u kunt het beste uw prothese in de nacht uitdoen. U kunt deze het beste in een bakje met water leggen.

  1. Hoe kan ik het beste mijn prothese schoonmaken?

Met water en (groene) zeep op een harde prothese borstel. Dit doet u 2 maal daags, in de ochtend als u wakker word en als u weer gaat slapen in de avond. Mocht u tandsteen krijgen op de prothese kunt u de prothese in een bakje met schoonmaakazijn leggen. Dit tast het kalk aan waardoor het er daarna goed af te schrobben is. Mocht dit allemaal moeizaam gaan neem dan contact met ons op dan helpen wij u graag.

Wat u niet moet gebruiken is tandpasta en de bruistabletten. Deze werken te goed en richten meer schade toe aan de prothese dan nodig is.

  1. Hoe vaak moet ik mijn prothese laten controleren?

​Om kans op reparaties, infecties en andere problemen met uw prothese te beperken is het aan te raden om uw prothese elk jaar door ons te controleren tijdens de gratis controle afspraak.

9. Mijn prothese is aan vervanging toe. Wanneer mag ik een nieuwe prothese vanuit de verzekeraar?

Om de 5 jaar mag er een nieuwe prothese worden gemaakt. Mocht uw prothese eerder dan 5 jaar vervangen moeten worden om wat voor reden dan ook, dan zullen wij eerst een machtiging moeten aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

  1. Heb ik een verwijzing van een tandarts of huisarts nodig?

Nee, U heeft geen doorverwijzing nodig. De tandprotheticus is een vrij toegankelijk eerstelijns zorgverlener. U bent altijd welkom voor een gratis advies en een offerte op maat. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Prothese op implantaten 

1.Wat is een implantaat?

Een implantaat kunt u vergelijken met een kunstwortel, die als een schroef in de kaak wordt geplaatst tijdens een kleine chirurgische ingreep, de meeste zijn gemaakt van titanium, zirkonium of een combinatie van deze materialen. Deze komt op de plaats waar vroeger uw tanden  en kiezen stonden. Meestal wordt niet voor iedere tand een implantaat geplaatst. Om een kunstgebit goed te kunnen dragen zijn twee tot vier implantaten voldoende.

  1. Wat is een klikgebit?

Een klikgebit is een prothese die wordt vastgeklikt op implantaten die in het kaakbot worden geboord. Hierdoor zit het gebit steviger vast. Het is een stevige, uitneembare oplossing, die goed vast zit. Uw gebit voelt gewoon nog als uw eigen gebit. Een klikgebit kan zowel in de bovenkaak als in de onderkaak worden aangebracht. De vraag of iemand moet kiezen voor een kunstgebit of een klikgebit is daarom ook veel voorkomend. Voor meer informatie nodigen wij u graag uit voor een vrijblijvende intake waar wij u graag uitleggen waarom een klikgebit geschikt zou zijn voor u.

3.Kan ik bij jullie terecht voor implantaten?

Wij werken samen met diverse tandarts implantologen. Als u implantaten in de boven/en of onderkaak wenst dan kunnen wij u doorverwijzen naar de tandarts implantoloog. De tandarts bepaalt of u in aanmerking komt voor de implantaten.

Gedeeltelijke kunststof/frameprothese 

  1. Wat kost een gedeeltelijke kunststof- of frameprothese en wat krijg je vergoed?

De kosten zijn afhankelijk van om hoeveel tanden het gaat. Wij kunnen altijd vrijblijvend een offerte voor u maken. Een gedeeltelijke kunststof/frame prothese valt buiten de basisverzekering. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet u een aanvullende tandartsverzekering hebben.

  1. Wat is het verschil tussen een gedeeltelijke kunststof prothese of een frame prothese?

Een gedeeltelijke kunststof prothese heeft als voordeel dat deze makkelijk is uit te breiden, mocht dit nodig zijn in de toekomst door verlies van meerdere tanden. Deze prothese is goedkoper omdat hij geheel uit kunststof bestaat. Het nadeel daaraan is dat het breuk gevoeliger is.

Een frame prothese bestaat uit een metaal hiermee kun je mooie slanke constructies maken. Het nadeel van een frame is dat esthetisch vaak ankers in het zicht zitten, deze zorgen tevens voor een grotere kauwkracht.

Noodprothese (immediaatprothese)

1.Loop ik zonder tanden rond als deze zijn getrokken?

Nee, u loopt niet zonder tanden en kiezen. Als het trekken van uw tanden en kiezen heeft plaatsgevonden dan wordt direct uw immediaat prothese (noodgebit) geplaatst.

  1. Wanneer kan ik mijn definitieve prothese laten aanmeten?

Dit ligt aan het genezingsproces. Bij de een slinkt de kaak sneller dan bij de ander. In de meeste gevallen zal dit proces ongeveer 6 tot 12 maanden duren.

  1. Mijn noodprothese is losser gaan zitten kan hier iets aan gedaan worden?

Na het trekken van de tanden begint de kaak te slinken waardoor de prothese losser komt te zitten. Dit is eenvoudig op te lossen door een tijdelijke zachte laag aan te brengen in de prothese. Die tijdelijke laag wordt na een paar weken vervangen door een kunsthars laag (rebase) waardoor de prothese daarna weer stabieler ligt. Het kan voorkomen dat u dit in een korte periode meerdere malen moet herhalen tot u uw definitieve prothese krijgt.

Rebase

1.Wat is een rebase?

Als uw prothese niet meer fijn zit, te los in de mond zit en regelmatig stuk gaat (breekt) dan moet in de meeste gevallen de prothese opgevuld worden. Door het slinken van uw kaak kan uw prothese losser komen te zitten. Met een rebase (opvulling) is dit eenvoudig te herstellen en past de prothese weer goed in uw mond. Er wordt een afdruk gemaakt in de prothese en deze wordt opgevuld.

2.Hoe lang ben ik mijn prothese kwijt als deze wordt opgevuld?

U bent de prothese hooguit één dag kwijt. Er zijn twee afspraken nodig 1 in de ochtend om de afdruk te maken en 1 aan het eind van de dag om uw prothese op te halen.

 

 

3.Ik heb pijnklachten na het opvullen van mijn prothese is dit normaal?

Ja, in de meeste gevallen kan het zijn dat na het plaatsen van een opgevulde prothese er drukplekken in de mond ontstaan. Dit is normaal en komt omdat de kaak zich nog gaat zetten naar de opgevulde prothese. Deze drukplekken zijn vaak snel verholpen en wij adviseren dan ook om bij klachten altijd te bellen.

  1. Valt een rebase onder mijn basisverzekering?

Ja, een rebase wordt voor 90% vergoed vanuit de basisverzekering. Mocht u nog een aanvullende verzekering hebben dan kan het zijn dat u het volledig vergoed krijgt. Om dit zeker te weten kunt u altijd een vrijblijvende offerte opvragen zodat u contact kunt opnemen met uw verzekeraar.

Reparaties

1.Mijn prothese is kapot kan deze gemaakt worden?

In geval van een reparatie moeten wij eerst de prothese zien om te kunnen beoordelen of deze nog gerepareerd kan worden. De meest voorkomende reparaties kunnen wij vaak dezelfde dag nog maken:

– Een scheur in uw prothese

– Een gebroken prothese

– Afgebroken/verloren tanden of kiezen

2.Mijn prothese is door iemand anders gemaakt, kan ik toch bij jullie terecht?

Ja dat is geen probleem wij kijken er graag naar.

3.Hoe lang duurt een reparatie?

In de meeste gevallen kunt u na een paar uur uw prothese al ophalen.

4.Hoe kan het dat mijn prothese kapot is gegaan?

Een kunstgebit gaat vaak kapot omdat het al niet meer goed paste. Door het slinken van de kaak gaat een kunstgebit na verloop van tijd los zitten. Dit kan leiden tot scheurtjes of breuken waardoor een kunstgebit reparatie onvermijdelijk is. Daarom adviseren wij onze patiënten om het kunstgebit ieder jaar (gratis) te laten controleren. Als de prothese niet meer goed past kunnen wij de prothese rebasen (opvullen).

5.Kan ik mijn prothese zelf maken?

Nee. Wij raden het af om zelf met lijm o.i.d. aan de slag te gaan. Hierdoor kunt u uw prothese alleen maar verder beschadigen. Dit geldt ook voor het wegnemen van drukplekken d.m.v. een vijl.

 

Vragen?

Heeft u vragen over bepaalde behandelingen?

Behandelingen

Nieuwe prothese
Prothese op implantaten (klikgebit)
Gedeeltelijke kunststof/frame prothese
Noodprothese (immediaatprothese)
Opvullen prothese (rebase)
Reparatie prothese
Second opinion
Doorverwijzing naar specialist

Anita Feijen
Anita Feijen
2022-08-25
Heel kundig en vriendelijk !!
Maik van Dam
Maik van Dam
2021-01-28

Contact

Telefoon

Tel. 0493 – 491212

Openingstijden

Op afspraak

Maandag t/m donderdag 08:00-17:00
Vrijdag 08:00-12:00

Lunchpauze tussen 12:30-13:30

Adres

Floreffestraat 2

5711 AD Someren